torstai 22. tammikuuta 2015

Synttärisuunnitelmia

Lauantaina ois mun synttärit! Oon tykänny aina juhlia synttäreitäni vaikka tuntuu, ettei monet yhtään välitä juhlia tän ikäsenä. Ei mitään ison isoja juhlia todellakaan. Niistä on vähän huonoja kokemuksia. Kun oon muutaman kerran panostanu ja paljon, niin lopulta paikalle tullu vaan muutama. Toki heki todella tärkeitä, mutta tuntu niin pahalta, kun monet perunu.

Kakkukahvit ne aina pittää olla. Kyllä nyt isovanhemmat ja omat vanhemmat aina tulee. Illaksi järkkään tyttöjen iltaa ja valitettavasti taas monella oli jo menoja tai tuli sellasia, ettei niille vaan mittään voi. Mutta muutama ihana pääsee <3 silti takaraivossa kolkuttaa, että voi käydä niin ettei kukaan tuu tai sairastuu lapset tai jotaki. Mutta sitten mää herkuttelen yksin, todella suurella määrällä herkkuja :D

"Mikset vaan hae kaupasta syötäviä? Ihanaa Daimkakkua ja pitseriasta pitsat!"

Mietin tuossa päivällä minkäslaista menuuta sitä tekis. Kaikki pitää olla gluteenitonta. Täytyy myös huomioida maidottomuus sekä tomaatti, kala ja muna allergia. Eli aivan iisibiisi homma ;) Löysin hyvän maidottoman ja munattoman kakun, mutta sitten piti selvittää soveltuuko se mun glut ruokavalioon. Ville tokas tähän: "Mikset vaan hae kaupasta syötäviä? Ihanaa Daimkakkua ja pitseriasta pitsat!" Itellä ei kävis mielessäkään, että kävelisin kaupan pakastealtaalle kakun ostoon ja sit vähä pullaa ja keksejä. Ja sit jotaki suolasia pasteejoita vaikka. Ei vaan tulis mieleenkään. Vaikka sehän ois tosi helppoa ja hyviähän sieltäki löytyy.

Mulle idea synttäreissä on just se, että saan leipoa! Voi, että pää raksuttaa mitä keksisin. Mitään kamalan monimutkasta ja vaikeeta en halua alkaa tekemään, koska on muutaki elämää ja en jaksa jos mennee aivan pilalle. Löysin aivan mahtavan kakun! Oon sen tyylistä tehny, mutta tämä vaikuttaa vielä paremmalta. Vähä on vielä suunnittelu kesken, että minkä mallisen siitä muunmuassa tekis.

Se maidotonkakku tulee olemaan mango"juusto"kakku, minkälaisen oon pitkään aikonu tehä. Nyt kun se tuli maidottomana vastaan, niin oi wau! Siinä tulee olemaan mulle vähän sitä haastetta kiilteineen, mutta ei se ulkonäkö vaan maku.

Suolaset oliki vähä vaikeemmat miettiä ja ne on vielä kesken. Kun se tomaatti, kala ja muna otetaan pois, niin mun pitsa ja perus tonnikalatomaattifeta piirakka ei käy. Mutta katsotaan mitä syntyy. Ja mää siis tykkään miettiä tarkkaan kaikki ruokarajotteet. Ei oo mulle ollenkaan taakka ja voi ei, vaan just hyvä että välillä pittää tehä muutakin ja on rajotuksia. Ja haluan, että kaikki pystyis syömään kaikkee. 

Ite ruokarajotteisena oon tottunu, etten pysty syömään missään mitään. Tai sitten mun eteen on nähny kauheesti vaivaa. Mutta vaikka oon gluteeniton ja laktoositon, niin myös lisäksi on inhokki asioita. Ja monesti just salaattiin on laitettu sipulia! Muuten olis mulle sopivaa, mutta se sipuli pilaa sen maun aivan kamalaksi. Vaikka kuinka ne erottelen, niin ei, ei. Ei oo hyvvää. Ja kun gluteenittomana on tottunu, ettei ne mulle tarjottavat kaupasta ostetut monestikkaan näytä hyvältä saatikka maistu (on myös todella hyviä poikkeuksia!), niin halaun tarjota kaikille rajotteisille tasapuolisesti syötävää. Tietenkään en voi olla varma, että mun tuotoksista tykätään tai ne näyttäs kaikkien silmään hyviltä. 

En halua paljastaa täällä mun tarkkoja suunnitelmia, ettei vieraat ehi käyä lukemassa täältä ja sitten tullee paineita. Nyt takas suunnitteluhommiin, kun Peetu vielä nukkuu. Huomenna Ville aiko viiä mut jonnekki syömään ja ehotti keskustan Mäkkäriä :D Hyvää jatkoa synttäritarjottaville. Ehkä mää pääsen jonnekki muualle.

P.S. Kun menee kirjottamaan tänne, että Peetu nukkuu yöt rauhallisesti ja tissillä nukahtaa uusiks, niin siihen se sitten loppu. Nyt on kaks yötä harjoteltu konttaamista ja taputeltu käsiä yhteen. Että ei oo paljon nukuttu. Kirjotettiin myös tarhaan Liliasta opiskelijalle kaavaketta ja siihen vastattiin, että Lilia nukkuu täydet yöt. Ja heti seuraavana yönä päätti keskellä yötä, ettei halua ennää nukkua ja valvo varmaan tunnin.






2 kommenttia:

  1. Hyvää syntymäpäivää! :)
    Kerranki joku joka suhtautuu samalla innolla jokaisen synttäreihin ku minä :) pitää päivätolkulla plarata reseptejä läpi ja miettiä mikä ois seuraava kokeilemisen arvoinen juttu. On se nii mukavaa :)

    VastaaPoista
  2. Kiitos! :)
    Just parasta ja ihanaa, kun nykyään saa vielä lastensynttäritki suunnitella. Kauhian ressin voi saaha, mutta just parasta. Elämässä niin vähä juhlia, että todellakin synttärit kuuluu juhlia! :)

    VastaaPoista