torstai 11. toukokuuta 2017

Asiasta toiseen huomaamatta

En lue blogeja, kuin reseptejä tai diy vinkkejä etsiessä tai jonku hyvän aiheen jostain. Harvemmin seuraan ketään blogien kautta. En siis tiedä, miten muut kirjottaivat. Tässä uudelleen kirjoitellessa oon huomannu pienen ongelman. Alan kirjoittamaan aiheesta ja se paisuu ja yhtäkkiä huomaan, että aihe on laajentunut niin, että se on jo sulavasti vaihtunut toiseen. Mulla on siis yksinkertaisesti liikaa asiaa. Ja kaikkihan liittyy aina kaikkeen. On vaikea kirjoittaa vain napakasti.

Vaalikoulutuksissa meille painotettiin, että puoli A4 tai maks 3/4 A4 liuskaa on sopiva tekstin pituus. Pidempää ihmiset ei jaksa lukea. Tämä ohje nyt painaa takaraivossa ja enhän mää pysy siinä alkuunkaan. Onko kuitenkin lifestyle blogien kohdalla eri juttu? Ihmiset varta vasten lukee elämästä eikä vain täyttä asiaa. Siis onhan?

Oon aika jaarittelija. Tykkään kertoa asiat ja tapahtumat hyvin pohjustaen ja kaikki ei varmaan jaksa edes odottaa jutun pointtia, kun pohjustamiseen mennyt jo niin kauan. Niin kirjoitellessa se näkyy samallalailla. Lyhyttä ja ytimekästä ei ole. Siksi jäi multa Kalevan vaalikirjoituskin kirjoittamatta, iski ramppikuume, etten saa asiaani mahtumaan siihen merkkimäärään.

Toisaalta hyvällä pohjatyöllä ja viimeistelyllä tekstin saisi ns. tehokkaammaksi. Mutta oon huomannu, että mun persoona häviää teksteistä, kun alan viilaan ja viilaan. Ja korjailemaan kaikki sanat yleiskielelle. 

Eli ihanat lukijat, tekstin viimeisissä kappaleissa voi tulla olo "Miten tää asia tähän liitty?" tai "Eihän tuolla alussa käsitelty tätä tästä näkökulmasta." Ja teksteistäni löytyy virheitä, koska en osaa päättää onko luontevaa kirjoittaa mää vai minä, oon vai olen, jne. Sekä monesti kirjoitan nopsaa, väsyneenä tai kipeänä, niin vaikka tekstin tarkistan (aina en tarkista), niin kaikkia virheitä en nää. Alkuun tein kovan työn, että tekstit olis virheettömiä ja sen myötä postauksia tuli vähemmän, koska piti olla aina enemmän aikaa eikä kipeänä tullu kirjoitettua. Nyt kirjoitan vaan!

Nyt lähti kattomiehet ruokatunnille, joten äkkiä silmät kiinni ja hetki unta hiljaisuudessa ♡


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti