tiistai 21. huhtikuuta 2015

Fysioterapiaa, pannukakkurullaa ja koko perhe kotona


Peetulla loppu tännää uni klo 6! Mun kello ois soinu vasta 6:45 ja 7:00. No ehdin hieman paremmin käydä suihkussa ja syyä itekki jotaki. Mulla on joka tiistai klo 9 Oulussa fysioterapia. Vein Lilian tarhaan ja mummu ja ukki tuli hoitamaan Peetua.

Mua väsytti aivan järkyttävästi. Ajelin Ouluun ja pelkäsin nukahtavani. Mietin, etten edes muista millon ois niin paljon väsyttäny. Kuuntelin Aamulypsyä ja lauloin täysillä välillä. Onneks matka kesti vaan 20 min, selvisin!

Mun fysioterapia on vähä erilaista. Lähestytään psykofyysisestä suunnasta. Tavallinen kun vaan on mun kipua pahentanu. Nyt kolme kertaa ollaan käyty fascia pisteitä läpi. Ai että se käy kipiää, mutta se on semmosta makiaa kipua ja aivan ihanaa kun ne löysää. Tullee semmonen lämmin aalto ja päässä humisee.

Fasciat eli lihaskalvot muodostaa koko kehon kattavan toiminnallisen jatkumon. Kun fasciat on kiriällä ja/tai liimaantunu yhteen ne lisää lihasjännitystä ja verenkierron heikkenemistä, mikä taas aiheuttaa kipuja.

Fasciamanipulaatiossa/fasciakäsittelyssä käsitellään kalvorakenteita, jänteitä, lihaksia ja neuraalikudosta. Tarkoituksena on lisätä kudosten elastisuutta ja aineenvaihduntaa sekä palauttaa kudosten vapaa liike. Siellä väleissä on kuulema hyuluronihappoa ja se kuivuu, kun kalvot liimautuu yhteen.

Tällä kertaa käsiteltiin oikeesta kyljestä ja oikeen kylkiluun kohilta pisteitä. Terveiltä voidaan käydä vaikka 20 paikkaa, mutta mun kropalle kaks on sopivasti. Muuten voi tulla ärhäkkä reagtio eikä anna mulle sitä kivuttomuutta, mikä on tarkotus. Mutta pikku hiljaa saadaan mua vähä auki ja kuntoon.

Ja sitten vielä kinesioteipit niskaan ja hartioille. Toiset ohjaa päätä parempaan ja oikeempaan asentoon ja toiset rentouttaa hartioita. Tuntuu niin hyvältä, kun teipit kannattalee päätä ja tukee niskoja.


Kotona teen hengitys harjoituksia tai siis muistutan miten hengitetään ja sit koitan unohtaa. Muuten alan treenaamaan sitä ja voin vetää siitä stressin. Sekä lattialla maaten harjotan pienen pienillä liikkeillä kaulaa. Mulla tällä hetkellä kaulan päälylihakset on jännityksessä ja syvät ei tee mitään. Se pitää saada toisin päin. Noiden lisäksi voin käyttää selätintä. Siinä mun treenit.

Katoin eilen fitnesspäiväkirjaa ja voi itku, kuinka oon kade! Määki haluan treenata aivan täysillä. Samalla söin vielä kinderpiirakan jämiä, että varmasti maksimoin ahdistuksen. 

Ruuaksi tein pannukakkurullaa. Oon jo pitkään aikonu, mutta Villen mielestä pannukakku toimii vaan makeana. Mutta hyvinhän tuo sillekkin uppos. Maistoin eka kerran pannukakkurullaa ystäväni luona ja hänen ohjetta vähä tuunaten oon sitä nyt pari kertaa tehny, mukavaa vaihtelua.


Ville kävi juoksuttaan Aapon metässä ja sitten koko perhe saunaan. Oikeesti aika luksusta, kun Ville on kotona. Näillä näkymin pari kuukautta kulkee kotoa töissä, ai että. Päästiin saunaan ja huomattiin sen olevan kylmä. Vähä liian nopiasti nakattu päälle, kun oli menny ajastimelle. Ihmettelin siinä samalla, että mikä ihme kylppärissä haisee. Aivan kamala. Etin ja haistelin ja haistelin. No menin sitte siinä saunan lämpiämistä ootellessa tahranpoisto hommiin lastenvaatteista, pyykkinatsi. Lapset jäi ammeeseen ja Vile niiden kans sinne ja totes hetken päästä, että "täällä taitaa haista ihan vaan hikinen mies!" Tunsin itteni taas erittäin fiksuksi! Oikeesti meillä harvon haisee kaamee hiki, nii miten oisin voinu tajuta!!

Olipas aika mukava päivä. Saunan jälkeen Lilialle kelpas vaan pikkarit ja pikkarit jalassa meni nukkumaankin. Saapa nähdä onko huomenna pyykkipäivä. 

Hyvää yötä!

P.s. Puhelimella tulee näköjään kirjotettu aivan sekakieltä ja aika pitkälti murteella. Koittakaa kestää! ❤️

   


1 kommentti:

  1. Itseänikin väsytti tänään todella paljon, en saanut kunnolla nukuttua jostakin syystä. Itse en ole kertaakaan ollut fysioterapiassa. Vaikka ehkä tarvitsisi, oon välillä niin jumissa. Näyttääpä tuo pannukakkurulla hyvältä, täytyy itsekin testata.

    VastaaPoista